جلسه نهم
 

 بسمه تعالی

صورتجلسه نهمین جلسه نشست هم اندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی فسا

زمان برگزاری : سه شنبه مورخ 8/2/94 رأس ساعت 11 صبح

مکان : تالار نحوی دانشگاه

 

  این جلسه با تلاوت قرآن کریم و اجرای سرود ملی آغاز گردید. در این جلسه علاوه برحجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رجایی ( مدیر مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه و رئیس شورای هم اندیشی استادان) ، دکتر کوهپایه معاونت آموزشی دانشگاه ، دکتر نقدی معاونت فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه ، دکتر عبداللهی دبیر موقت هم اندیشی استادان و جمع کثیری از اساتید و پزشکان محترم حضور داشتند.

   همزمان با شروع جلسه طبق تصمیمات اتخاذ شده توسط دکتر رجایی و دکتر عبداللهی ، سرفصل های تعیین شده جهت سخنرانی در جلسات آتی و نیز زمان و مکان این جلسات بین شرکت کنندگان توزیع گردید . هدف از این کار حضور شرکت کنندگان همراه با اطلاعات و مطالعات قبلی در جلسات بود. سپس دکتر رجایی ( سخنران جلسه) پس از عرض خوش آمدگویی به شرکت کنندگان محترم ، بصورت اجمالی در مورد هریک از سرفصل های تعیین شده توضیحاتی دادند .در ادامه ایشان فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت و سراسر نور مولای متقیان حضرت علی (ع) و روز مرد و بزرگداشت روز معلم و استاد را  تبریک عرض نموده و نیز اظهار داشتند که شهادت استاد مطهری در این روز جای عرض تسلیت دارد چرا که استاد مطهری یکی از بی نظیرترین ستارگان اهل علم بوده و از عالمان عامل بودندکه در زمره اولین کسانی هستند که به علم خود عمل میکردند.

   این جلسه با برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه استاد مطهری همراه بود. ایشان این اصول را به 13 شاخص طبقه بندی کرده و هریک از این شاخص ها را بصورت بصورت مفصل تشریح نمودند که این شاخص ها را در ادامه شرح می دهیم. ایشان اظهار داشتند که تعلیم و تربیت از مهمترین و اساسی ترین جنبه های زندگی بشریت است و در اسلام نیز به این موضوع توجه بسیار شده است.

این 13 شاخص به شرح زیر می باشد :

1.       اصل هماهنگی با فطرت

   تعلیم و تربیت در بین مجموعه اموری که زندگی آدمی را تشکیل می دهد ، مهمترین و اثرگذارترین عامل است و باید با استعدادهای عالی فطری هماهنگ باشد. لزوم این هماهنگی بطور کامل مورد تأیید عقل است. از نظر عقلی اگر وضع حاکم بر فطرت با فطرت همسو نباشد استعدادهای عالی آدمی رشد نمی کند. و....

2.      اصل اعتدال

   دومین اصلی که در تعلیم و تربیت اسلامی باید رعایت شود ، اعتدال است. اعتدال در مقابل افراط و تفریط است.هر کدام از این دو موجب اختلال در بقا و استمرار و سلانت امور می شود . در تعلیم و تربیت که با روح و روان انسان سروکار دارد پرهیز از افراط و تفریط از لوازم تعلیم و تربیت کارآمد است. و...

3.     اصل جامعیت

منظور از جامعیت همه جانبه نگری تعلیم وتربیت اسلامی به ماهیت انسان است. جامعیت در قرآن با اعتدال در تربیت رابطه بسیار نزدیک دارد. با تربیت جامع است که می توان انسان معتدل بوجود آورد. در غیر اینصورت هم انسان لطمه میبیند هم تربیت او . و...

4.     اصل تأمین نیازهای واقعی

    نیازهای انسان را می توان به دو دسته تقسیم کرد .بعضی از آنها قابل احساس است یعنی می توان آنها را درک کرد و در مقابل برخی از نیازها را نمی توان احساس کرد مگر اینکه یک کارشناس آنها را به آدمی یادآور شود . سلامت انسان با درک هردو دسته نیاز و تأمین معقول  و منطقی آنها ارتباط پیدا می کند. و....

5.     اصل تأکید به تربیت دوران کودکی

   فطرت الهی انسان در تربیت اسلامی ارزشمند ترین چیز در عالم هستی است به گونه ای که نباید چیزی را برآن ترجیح داد اگر گفتار یا کرداری خلاف قوانین فطرت باشد باید صریحا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و....

6.      اصل توازن امور ثابت و امور متغیر

   انسان ها از اینکه در انسانیت واحد و مشترک هستند برخی نیازهای ثابت و مشترک دارند و چون وضع حاکم بر زندگیشان فرق می کند دائما در حال تغییر هستند . در تعلیم و تربیت نیز باید در همه عناصر اصلی تربیت بین امور ثابت و متغیر توازن وجود داشته باشد. و....

7.     اصل هدایت خواهی

مربیان و معلمانی که از مکتب اسلام تأثیر اساسی گرفته باشند به طور نسبی از صفت هدایت خواهی می بایست بهره مند شده باشند . مربی اسلامی از تلاش برای ساختن و تأثیرگذاری برروح متربی لذت می برد .  و....

8.      اصل حکمت جویی

  حکمت به معنای برهان خالص است همه پیامبران و انسان های صالح نقش حکیمانه داشتند و ضمن ارائه حکیمانه پیام تلاش کرده اند انسان های حکیم پرورش دهند.و قرآن حکمت را به حضرت لقمان یک موهبت الهی مطرح می کند . و....

9.      اصل بهره گیری از اراده

   انسان موجودی مختار و با اراده هست که امور خود را با اختیار انجام می دهند. به همین دلیل خداوند متعال یافتن و حرکت کردن در راه راست را بر عهده خود افراد گذاشته و هدایت الهی با اجبار امکان پذیر نمی باشد.

10.   اصل تلازم و تناسب علم و عقل

   عقل و علم به یکدیگر نیاز دارند و باید توأم باشند. عقل برای اندیشیدن به علم نیاز دارد و علم برای رشد و توسعه به عقل محتاج است ما زمانی می توانیم افراد را به تفکر وادار کنیم که اطلاعاتی در اختیارش قرار دهیم . اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد مثل کارخانه ای است که مواد خام ندارد که قطعا نمی تواند کار کند. و...

11.   اصل انسانیت دوستی

   تفکر اسلامی ضمن احترام به انسان ، انسانیت را بیش از انسان محترم و ارزشمند میشمارد. اگر انسانی ارزشمند تلقی می شود به دلیل ارزش هایی است که در وجود او نهادینه می شود . پس باید هر کسی را که از نسل آدم هست دوست داشته باشیم . و....

12.  اصل جذب و دفع

   اصل جذب و دفع یکی از قوانین حاکم بر هستی است . این قانون یک قانون عمومی است که بر سرتاسر نظام آفرینش حکومت میکند . از نظر جوامع علمی امروز بشر مسلم است که هیچ ذره ای از ذرات جهان هستی از دایره حکومت جاذبه عمومی خارج نیست . .و...

13. اصل پیوند تربیت با معنویت

   بین تربیت و معنویت رابطه ذاتی وجود دارد . در همه اجزا تربیتی باید از طریق دعا و نیایش جهت فعالیت ها را به سوی خدا معطوف کنیم تا هدف های تربیتی تحقق یابد . این ارتباط به قدری قوی است که که اگر برخی ارزش های انسان که مورد قبول انسان است در وجود کسی باشد نهایتا آن انسان به سوی معنویت الهی حرکت خواهد کرد.

    پس از معرفی این شاخص ها استادان به بحث و تبادل نظر درمورد این شاخص ها و نحوه به کارگیری هریک از این آن ها در زندگی فردی و اجتماعی و نیز نحوه عملی کردن هریک از آن ها در محیط کاری و اداری پرداختند . در ادامه طبق درخواست اساتید محترم ، دکتر رجایی به بیان تفاوت بین علم مفید و غیر مفید پرداختند و اینگونه بیان کردند که هر علمی در ذاتش قداست دارد و مقدس است بویژه علومی که از طریق خداوند به بشریت وحی شده است .چرا که منشور هدایت انسان ، دریچه وحی خدا می باشد . کسب علم ، نیاز بشر است پس خدمت به عبادا... محسوب می شود که خدمت به عباد ا... خدمت به خداست پس  این علوم می بایست طبق واجبات کفایی باشد و در حقیقت طبق نیاز بشر پیش برود ، در نتیجه هر علمی که کنکاش صنع و مخلوقات خداباشد علم مفید محسوب می گردد. اگر بتوانیم از طریق مخلوقات خدا به خدا برسیم ارزش دارد.

 

   در پایان پس از پخش کلیپ به مناسبت سالروز بزرگداشت استاد مطهری و روز معلم و استاد ، از اساتید پیشکسوت با بالاترین سابقه خدمت و نیز اساتید فعال در جلسات نشست هم اندیشی به اهدا جوایز نفیس و ارزنده تجلیل به عمل آمد .

 


 


 

 


 


 


امتیازدهی
پیوندها

آموزش مجازی
ثبت نام ازدواج دانشجویی
کانال تلگرام دانشجویان علوم پزشکی فسا

سایت حضرت آیت الله خامنه ای - kamenei.ir

دانشگاه علوم پزشکی فسا