جلسه دهم
 

 

صورت جلسه دهمین نشست هم اندیشی استادان

دانشگاه علوم پزشکی فسا

 

مکان برگزاری : تالار نحوی دانشگاه

زمان : 5/3/94 رأس ساعت 11:30

 

موضوع نشست :

    نقش تعاملی استادان دانشگاه در عملیاتی کردن جنبش نرم افزاری

 

    این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد و حجه الاسلام والمسلمین دکتر رجائی (رئیس جلسه هم اندیشی و مدیر مسئول دفتر نهاد هبری در دانشگاه) پس از عرض سلام و ادب و احترام و خوش آمد گویی به حضار و اساتید به واضح نمودن و تشریح موضوع جلسه پرداختند و هدف از انتخاب این موضوع را اهمیت آن در جامعه به تاکید مقام معظم رهبری بیان کردند . ایشان مفاد و مفهوم جنبش نرم افزاری و تولید علم را در بیانات رهبر به صورت زیر بیان کردند:

   رهبر انقلاب می فرمایند :" جنبش نرم افزاری ، یعنی در زمینه ی علم ، تولید علم و شکستن مرزهای علم ، یک جنبش و یک حرکت عظیم به وجود بیاید. از این پیشنهاد استقبال شد و من امروز می بینم که در سخنان اساتید و مسوولان دانشگاه ها روی این نکته تکیه می شود .جنبش نرم افزاری ، یعنی در علمی ننشیند دست خود را دراز کنید تا دیگران بکارند و میوه چینی کنند و هر مقدار از میوه را لازم نداشتند ، بیاورند در دست شما بگذارند برو بکار ، برو آبیاری کن برو روی بنایی که دیگران ساخته اند ، بنا بساز ؛ این هدف ما بود. نکته ی دیگری این است که درباره ی بحث تولید علم و مسأله ی جنش نرم افزاری که ما مطرح کردیم مراکز تحقیقی و دانشگاه ها و اساتید جواب دادند ، منتها در سطح دانشجویان و جوانان این معنا جدی گرفته نشده و تحقق پیدا نکرده ؛ در حالی که از استعداد جوان و نیروی جوان ، خیلی باید استفاده کرد. این کار ، کار اساتید است." *

   پس از توضیحات کاملی که دکتر رجایی مطرح نمودند ، دکتر کوهپایه (معاونت آموزشی دنشگاه و از اعضای هم اندیشی استادان) به بیان فرمایشات خود پرداختند ایشان ابعاد جنبش نرم افزاری در دانشگاه ها را به این صورت شرح دادند:

1.       ایجاد کار گروه تخصصی در ابعاد ایرانی بودن واسلامی بودن

2.      شناسایی بیماری های سطح جامعه

3.     سهل الوصول کردن راه ها

4.     قابلیت نگاه اساتید و تطابق با فرهنگی بومی واسلامی سازی

5.     پیش درآمد ورود به جنبش نرم افزار در مباحث فلسفی علم و نوع نگاه به علم طبیعت اطراف خودمان

   

ایشان اظهار داشتند که هدف ما در بحث جنبش نرم افزاری بومی کردن دانش اسلامی و ایرانی است و اینکه بتوان علم هایی را که از دیگر جوامع کسب می کنیم در جامعه خود مطابق با فرهنگ خودمان نهادینه کنیم مثلا حضرت امام کلمه دمکراسی را از غرب گرفتند اما مطابق بافرهنگ خودمان و در قالب جمهوریت تحویل جامعه اسلامی ایرانی دادند. قضایای علمی هم باید به همین منوال باشند و باید در زمینه ی علمی این علوم را متناسب با فرهنگ ونیاز اجتماعی جوامع خودمان پیاده سازی کنیم و در اصل به تطابق انچه به نظریات رهبر نزدیک است برسیم.

پس از آن دکتر رجایی که در بین سخنرانی و تبادل نظرات اساتید مدیرت جلسه را بر عهده داشتند و به جمع بندی و نتیجه گیری از موضوعات می پرداختند.ایشان از اساتید خواستند که نظرا خود رابیان کنند .دکتر همایونفر از اساتید مجرب دانشگاه اظهار داشتند که هدف باید این باشد که می بایست ترکیبی بین علم خود و علوم دیگر جوامع باشد. اولین گام تقویت این دیدگاه است که با تسلط کامل بر تمامی علوم اعم از علوم خود و علوم دیگر جوامع میسر می باشد. پیشنهاد ایان در این زمینه این بود که ما باید این نکته را مد نظر بگیریم که آیا که دروسی که به دانشجو در کلاس درس تفهیم می شود در جوامع و در محیط کار امروزی برایشان مفید است آیا بدردشان می خورد یا خیر ؟ آیا این دروس مطابق یا نیاز جامعه می باشد یا خیر و نکته دیگر مهارت های زندگی است ما باید به دانشجو علاوه بر مهارت های علمی ، مهارت های علمی را نیز بیاموزیم که این در بحث جنبش نرم افزاری عملا کار سختی نیست .

 

پس از آن دکتر رجائی اظهار داشتند که حلقه گمشده در بحث ما سلامت است . ما در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ها باید وارد فلسفه پزشکی آن شویم علم ما در یک معنا علم غربی است که متأسفانه دردها و درمان ها را از دیدگاه  آن ها تجربه کردیم پس می بایست سرفصل های جدیدی را تعریف کنیم و بگوییم که فلسفه این درد مطابق با جامعه ما و علو ایرانی چیست و این فلسفه را طبق علوم ایرانی و اسلامی دریابیم . و نیز به این نکته از سخنان مقام معظم رهبری در مورد " خارج شدن علم از حالت تقلیدی و ترجمه ای " اشاره کردند .

در ادامه دکتر رجائی مهمترین گام را برداشت گام اول بیان کردند و فرموندند : خوشبختانه در این دانشگاه گام اولیه جهت ترویج جنبش نرم افزاری نهادینه شده است که ایجاد یک کارگروه تخصصی جنبش نرم افزاری بوده است که در حال حاضر این کارگروه به تعیین سرفصل های جدید و متفاوتی جهت تدریس در دانشگاه پرداخته است . برخی از اعضای این کارگروه تخصصی در جلسه حضور داشتند که مختصری از فعالیت های خود را تشریح نمودند :

دکتر ژیلا فریدونی (رئیس دانشکده پرستاری) اظهار داشتند :

    از آنجا که این جنبش یک حرکت رو به جلو و باعث پیشرفت است پس باید زیرساخت هایی را تولید کنیم و باید خودمان کار را شروع کنیم و منتظر نباشیم تا دیگران زیرساخت هایی را برای ما مهیا کنند و اساتید باید قابلیت دفاع از این موضوع را داشته باشند  و منابع موجود و کارآمد  مثل نشریه ها ، سامانه ا و پروژه ها باید شناخته شود تا از دوباره کاری پیشگیری شود.

دکتر مجید نقدی (معاونت فرهنگی دانشجوئی) :

   ایشان بخاطر اجرای این نشست ها اظهار خوشحالی کردند و برگزاری اینگونه نشست ها از طرف دفتر نهاد را کارآمد ارزیابی کردند و در زمینه جنبش نرم افزاری به وجود ساختار هدفمند که اساتید فرمودند ، اشاره کرده و اظهار داشتند که باید درد را بشناسیم .

دکتر پژمان باقری :

  مهمترین بحث در جنبش نرم افزاری کشور بحث نهضت تولید علم و تبدیل کردن آن به عنوان یک مرجع است. و نکات مهم را به شرح زیر بیان کردند :

حرکت به سمت تحقیقات کاربردی

مدیریت نهاد های علمی

 برگزاری کرسی های نظریه پردازی

شناسایی نحوه استفاده از ساز وکارهای قانونی

و.....

 در پایان دکتر رجائی رئیس جلسه پس از تشکر و قدردانی از تمامی استادان و مدعوین نتایج بحث را مرور کرده و ختم جلسه را اعلام نمودند .

 

*بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با وزیر علوم و رؤسای دانشگاه ها  و استادان دانشگاه فردوسی

 

امتیازدهی
پیوندها

آموزش مجازی
ثبت نام ازدواج دانشجویی
کانال تلگرام دانشجویان علوم پزشکی فسا

سایت حضرت آیت الله خامنه ای - kamenei.ir

دانشگاه علوم پزشکی فسا