جلسه هفدهم
 

موضوع جلسه : رسالت تربیتی استادان

تاریخ جلسه :   12/2/95                               مکان جلسه :   تالار نحوی                               ساعت:   11:30  

رئیس جلسه : حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین رجائی                               دبیر جلسه : دکتر عباس عبداللهی

 

 

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا...مجید آغاز گردید و سپس دکتر رجائی پس از عرض خیرمقدم و خوشآمدگوئی به حضار و مدعوین ، فرارسیدن روز معلم و بزرگداشت مقام استاد را به تمامی استادان و مدعوین تبریک عرض نمودند . ایشان شهید مطهری را اسوه نمونه در عرصه تعلیم و تربیت معرفی نموده و با شرح خصوصیات اخلاقی این بزرگوار یاد ایشان را زنده نگه داشتند .


شرح جلسه:

   دکتر رجائی موضوع مورد بحث در جلسه را شرح دادند و دغدغه جامعه دانشگاهی در زمینه رسالت تربیتی استادان را در آیتم هائی دسته بندی کرده و هرکدام را بصورت مفصل و کامل شرح داده و از استادان حاضر در جلسه اظهار نظر طلبیدند و راه های رفع این دغدغه ها را بیان نمودند.

این آیتم ها به شرح زیر می باشند :


1-شناخت تفاوت بین علم و بصیرت


بصیرت یعنی بینائی قلبی و علمی . انسان ها در اکثر زمینه ها آگاهی علمی دارند اما بصیرت ندارند. بصیرت یعنی استفاده بهینه از داده ها و علومی که انسان کسب کرده است . گاهی بحث از حجم داده هاست اما اینجا بحث از تحلیل داده هاست . همانگونه که امام فرمودند : " شهید رجائی عقل بیشتری نسبت به علمشان دارند " منظور امام دقیقا همین بوده است که ایشان در علمشان بصیرت دارند و نسبت به علمی که اندوخته اند شناخت کامل دارند . این نوع بصیرت وقتی زیاد می شود که هم حجم علم زیاد باشد (البته علم اکتسابی و مورد نیاز انسان) و هم قوت تحلیل فرد از آن علم زیاد باشد .
 
2-بصیرت در علوم تخصصی چگونه قابل توجیه است؟


در صورتی می توان از بصیرت خود در علم و تخصصی که در وجودمان است استفاده کرد که بتوانیم تحلیلی زیبا و دقیق از داده های خود داشته باشیم. زمانی انسان ها به بصیرت علم خواهند رسید که  بتوانند نور ایمان متکی بر آن تخصص را دریابند.
 
3-شأن تربیتی استادان در بحث تبلیغ چگونه است ؟


    همانگونه که قرآن می فرماید : " کسانی که رسالت پروردگارشان را تبلیغ می کنند و از خداوندگارشان خشیت دارند واز هیچکس جز او هراسی ندارند."

 


پس این رسالت شامل هرکسی که برکرسی تدریس در هر علم وزمینه ای نشسته است می شود.
استاد هنگامی که تدریس می کند باید احساس کند که ماورای همه این ها یک فلسفه است که در نهایت آیات خدا را به دانشجویان می رساند.
 در این لحظه کلیپی بسیارآموزنده از کلام مقام معظم رهبری در زمینه بصیرت در علم و خشیت الهی پخش گردید .
در ادامه دکتر رجائی همچنان با ذکر احادیث و آیات متعدد ، برتری علم همراه با بصیرت و خشیت الهی را گوشزد کردند .
    رسول اکرم می فرماید : " برتری عالم بر عابد همچون برتری ماه شب چهاردهم بر دیگر ستارگان است ."
    از رسول اکرم پرسیدند: آیا عالمان برترند یا شهیدان ؟ و ایشان فرمودند : " یک عالم برتر از هزار شهید است زیرا پیروی عالماناز پیامبران بوده و پیروی شهیدان از عالمان است "
 
4-رعایت وحدت توسط استادان


    برای رسیدن به وحدت واقعی باید استادان به مشترکات چنگ بزنند.
پس از آن وقت به مناظره بین اساتید رسید که استاد فرهیخته جناب آقای دکتر آوند پیشنهاد خود را چنین مطرح کردند که تمامی اساتید می بایست برای کسب علم و تجربه بیشتر در این زمینه از تاریخ معاصر و از کتب تاریخ اسلام و تاریخ جهان و سنت ها بهره جوئی کنند . یکی دیگر از راه های کلیدی اینست که استادان یک سیر مطالعاتی پیش رو داشته باشند و بر این اساس کتاب هائی را به یکدیگر معرفی کنند . ایشان اظهار داشتند که حضور قلب ، گوش و چشم برای رسیدن به بصیرت نیاز است چراکه برخی چشم دارند اما نمی بینند ، برخی گوش دارند اما نمی شنوند .

ازنمونه کتاب های معرفی شده توسط استادان در این زمینه به شرح زیر بود :

·        کتاب تعلیم و تربیت در اسلام از استاد مطهری

·        کتاب مفاتیح الحیاة

·        کتب آیة ا... مصباح یزدی

·        کتاب هزار و یک نکته از آیة ا....حسن زاده عاملی

و......

در پایان دکتر رجائی رئیس جلسه پس از قدردانی از تمامی استادان بخاطر حضور فعال و همیشگی در جلسات هم اندیشی جوایز ارزنده ای را به برخی از استادان پیش کسوت و فعال دفتر نهاد و بویژه اساتید فعال شورای هم اندیشی از جمله دکتر محمد حسین لهراسب ، دکتر هاشم پور و .... اهدا نمودند.


 

 

 

 

پیوندها

آموزش مجازی
ثبت نام ازدواج دانشجویی
کانال تلگرام دانشجویان علوم پزشکی فسا

سایت حضرت آیت الله خامنه ای - kamenei.ir

دانشگاه علوم پزشکی فسا